Roadtrip V: Monterey, Pebble Beach og skogbranner

Veien var stengt ved Big Sur på grunn av en stor skogbrann. Dermed måtte vi kjøre tilbake, inn i landet og rundt. En del ekstra kilometer.

Etter fire dager i San Francisco så følte vi at det var nok, og vi kuttet ut den siste natten. Leiebilen var leid en dag “for tidlig” uansett, så vi kunne bare ta turen.

Å hente ut leiebilen viste seg å være litt mer arbeid enn først antatt. Vi hadde bestilt via Budget, og var forespeilet en modell som var litt større enn den vi faktisk fikk. Vi følte derfor det ble litt trangt, spesielt med all bagasje. Budget ville da gi oss en monstertruck til 3000 kroner mer, men ingen så syn på biltur med “lastebil”. Lastebilkjøring får andre ta seg av.  Til slutt ordnet det seg med en Mercury Mountaneer, og med GPSen på plass bar det avsted sørover!

145 butikker, blant annet Polo Ralph Lauren samlet på ett sted i Gilroy, CA.

Første mål var Gilroy, CA og Premium Outlets. 145 butikker skulle gjøre shoppingen til en drøm. Og det var en drøm på mange måter, men ofte våkner du opp fra drømmen og innser at det bare var en drøm. Outlets er outlets, og du finner ofte mye rart. Vi hadde for eksempel problemer med å finne normale størrelser, for amerikanske kropper er tydeligvis ganske forskjellige fra våre. Vi handlet en del på Ralph Lauren, men i ettertid har det vist seg at kvaliteten på klærne var det så som så med. Ingen av genserne tålte vask. T-skjortene er de eneste som har holdt seg noenlunde. Men det anbefales å ta en stopp på et outlet hvis mulig!

Den smakte som de fleste andre fastfood-burgere, også på In-N-Out Burger.

Før avreise måtte vi også ta en matbit, og på forhånd hadde vi fått klar beskjed om at dersom vi skulle spise fastfood, så måtte vi prøve In-N-Out Burger. Det gjorde vi, og burgeren var god den. Men noe fantastisk bedre enn andre junkfood-steder? Neppe!
Etter noen timers kjøring kom vi igjen til kysten og den lille byen Monterey. Vi hadde dagen før booket to netter på et Super8-motell like utenfor sentrum. Byene Monterey og Carmel-By-the-Sea er to flotte steder, men virket nokså dyre. Ved Carmel ligger Pebble Beach, mest kjent for sine golfbaner.

Motellet lå rett ved siden av et stort shoppingsenter og en gigantisk, økologisk matvarebutikk. De så bare rart på oss da vi spurte om de ikke hadde sjokolader som Mars og Snickers…
Shopping hadde vi gjort nok av tidligere på dagen, men jeg kjøpte noen humorbøker som var på tilbud av komikerne Ron White, Jeff Foxworthy og Larry The Cableguy. I tillegg spiste vi is. Verdens beste is: Cold Stone.

Her lager de isen til deg, og baker inn de ingrediensene du vil ha. Alt fra Oreos til bamsemums og vingummi. Har du ikke prøvd en is fra Cold Stone, bør du definitivt prøve en neste gang du er i USA!

Utsikt mot Pebble Beach, som er kjent for sine golfbaner.

I Carmel går den berømte 17 Mile Drive gjennom Pacific Grove og langs Pebble Beach. Det koster penger å kjøre denne veien, men det var moro. Blant gigantiske feriehus, syke golfbaner og fuglefjell går veien da som navnet sier 17 miles. Vi stoppet ved sjøen og fikk se masse fugler og et strandekorn. Vi trodde første det var enrotte, men det finnes altså ekorn som lever i vannkanten. Rett sør for Pebble Beach ligger Point Lobos naturreservat. Da vi betalte for å kjøre inn spurte vakten hvor vi kom fra. Da vi svarte Norge fant han fram en brosjyre om reservatet, på norsk!

Slik ser altså et strandekorn ut.

Det er flere turmuligheter inne på området. Har du god tid kan du parkere bilen og gå til alt. I den ene delen finner du en kort tursti og en hvalfangsthytte som i dag fungerer som et slags museum. Lenger ute er det en større parkeringsplass og her kan du gå lengre turer, blant annet til China Cove, en liten idyllisk strand som er brukt i flere filmer. Dessverre var denne stranden stengt da vi besøkte Point Lobos. Av den enkle grunn at nederste trinn på trappen ned til stranden var ødelagt. Det hadde nok blitt millionsøksmål dersom noen skadet seg der, så hele sulamitten ble derfor stengt.

Slik ser China Cove ut, men vi fikk bare sett på avstand, fordi siste trappetrinn var ødelagt.

Vi havnet inn i naturresservatet ved en tilfeldighet, men det var et fint sted med en grei fotur og flott natur.

Etter besøket i Point Lobos var det ut på veien på Highway 1 igjen, men vi kom ikke så mange mil sørover før det var bråstopp. I fjor herjet det, som vanlig, mange skogbranner i California og veien var helt stengt i flere dager. Vi måtte snu, kjøre tilbake til Carmel, via Salinas, King City og Cambria for å komme oss til neste stopp: San Simeon og Hearst Castle. Mer om Hearst Castle i neste runde!

Nyttige linker:

Monterey (offisiell hjemmeside)
Carmel-By-the-Sea
Om Pebble Beach (Wikipedia)
Om Point Lobos (Wikipedia)