Roadtrip del III: San Francisco, CA

Golden Gate Bridge

Dag 1-5 San Francisco: Kaldt. Eller kaldt og tåkete, er vel den beste beskrivelsen av San Francisco de første dagene. Jeg visste det som regel var kaldere her enn ellers i California, og jeg visste det
var mye tåke. Men at det skulle våre så kaldt, ja det hadde jeg virkelig ikke trodd.

Vi ankom sent om kvelden på San Francisco International Airport og tok BART-tog (Bay Area Rapid Transit) inn til Powell St-stasjonen. Vårt hotell lå noen hundre meter fra stasjonen, noe vi faktisk ikke visste inntil noen dager før avreise. Men det var veldig praktisk, spesielt med tanke på mye bagasje og sen ankomst.

Handlery Union Square Hotel var et helt greit hotell. Fantastisk beliggenhet, men med litt små rom. Det vil si, rommene var greie nok, men sengene, de var bittesmå. Legg
til litt jetlag så ble det lite søvn i starten. Klokken 06.00 var vi klar til å tråle San Franciscos gater….

Hva er bedre enn å starte med en sightseeing-buss rundt i byenå Egentlig synes vi det er en god ide, men vi tok først en gåtur til Chinatown. Etter en spasertur gjennom det vi

Dette er Chinatown i San Francisco. Ikke det helt store etter vår mening.

på forhånd ble fortalt at var en veldig, veldig bra Chinatown, var vi ganske skuffet. En av reisebøkene påsto vel noe sånt som “Så kinesisk at nærmere Kina kommer du ikke”.

Hvis dette var i det hele tatt i nærheten av Kina så trenger jeg ikke å reise til Kina for å si det mildt. En haug med butikker der de fleste hadde det samme, mye masseprodusert
juggel og nips. Kanskje var våre forventninger for høye? Hadde vi sett for oss yrende liv? Markeder med klær, mat og ymse? Nei, det helt store var det nok ikke dessverre.

Derfor ble det en busstur, for å gjøre seg litt bedre kjent med San Francisco. På denne turen vi fikk sett Golden Gate Park, Golden Gate Bridge, de spesielle trehusene “Seven Sisters”og selvfølgelig en del som var mindre interessant og derfor glemt. Brua så vi ikke så mye til da, for det var for mye tåke. Men et lite inntrykk fikk vi, og vi bestemte oss tidlig for at vi skulle
ut en dag det var finere vær.

Du får en litt berg-og-dalbane-følelse ved å ta trikk i San Francisco.

Trikkene i San Francisco er legendariske, og det med god grunn. Det var moro! Bare å se trikkene komme kjørende opp og ned de bratte gatene var gøy, og å sitte på var enda
mer gøy! Men vår forberedt på en del kø, spesielt i helgene. Men det finnes mye underholdning i køen. Alt fra homoprotester  til folk som trikser seg ut av
tvangstrøyer.

Sjømannskirken i San Francisco har åpent

Nedover Hyde Street med Alcatraz i bakgrunnen og Sjømannskirken til høyre.

nesten hver dag, og her kan man få sjømannskirkens spesialitet, vafler. Vi var oppe og tok noen bilder, men gikk ikke inn. Sjømannskirken ligger ganske sentralt i forhold til turistattraksjonene. Adressen er: 2454 Hyde Street. Trikken går rett forbi, og dersom man har tenkt å se den svingete og bratte gaten Lombard Street, så er det
rett i nærheten. Står du i krysset mellom Hyde Street og Lombard Street og ser mot Alcatraz så ser du et norsk flagg på høyre side av gaten. Her ligger Sjømannskirken.

Lombard Street har du helt sikkert sett på film. Den er svingete og har en helning på hele 27%!

I Fisherman’s Wharf kan du vandre langs sjøen og kikke inn i ulike butikker eller spise på en av de mange restaurantene. Vi likte oss best ute på Pier 39 som inneholder både shopping,
mat og attraksjoner. Fra bryggekanten kan du observere de mange sjøløvene som ligger og drar seg på flytebrygger, og inne på bryggen er det mange butikker og salgsboder med det meste.

Søndag 29. juni var det Pride Parade i San Francisco, noe som hadde vært moro og fått med seg. Dessverre hadde vi bestilt vintur til Napa Valley denne dagen. Men her er uansett en liten smakebit fra YouTube av det vi eventuelt gikk glipp av:

Vi hadde på forhånd hørt litt om Haight-Ashbury eller The Haight, og visste at det var litt alternative butikker og bruktbutikker. Derfor tok vi turen en ettermiddag for å sjekke området ut. At det var en

Krysset mellom gatene Haight og Ashbury

del alternative butikker er ingen overdrivelse, og noen var så alternative at vi ikke en gang gikk inn. Men det var mange kule bruktbutikker, og en stilig gitarbutikk. Av en brukthandler fikk vi også et kongesitat da vi spurte om noen mansjettknapper var for herre eller dame: – Hey, you’re in San Francisco now, and here we really don’t care!
Sant nok, så det ble et par mansjettknapper. For en litt annerledes handlegate så anbefales denne!

På forhånd hadde vi bestilt fem overnattinger i San Francisco, men på grunn av været og at vi følte vi “hadde fått nok” så kuttet vi den siste overnattingen. Leiebilen var uansett bestilt en dag for tidlig, så da kunne vi sette kursen videre sørover mot shopping-eldorado på billige outlets i Gilroy, CA. Mer om den videre turen i neste del.

Anbefales i San Francisco:
Golden Gate Bridge
Ta trikken
Fisherman’s Wharf og Pier 39
Alcatraz (angrer litt på at vi droppet dette)
Vintur til Napa Valley (kommer i neste del av serien)