Gjennom flere år gikk jeg med tanker om å tilegne meg mer kunnskap om visuell kommunikasjon.Vi bombarderes med visuelle inntrykk hver eneste dag, og hvorfor er det noen inntrykk som treffer oss mer enn andre? Og ikke minst: Hvordan kommer man frem til disse visuelle inntrykkene? Foto- og videojournalistikk som er mine fag har jo vært viktige i den visuelle journalistikken, men jeg ville vite mer om samspillet mellom de ulike elementene som gjør at vi får fram våre historier.
Norges Kreative Fagskole hadde også grafisk design i Stavanger, men det var/er toårig og koster mye penger. Legg til to år uten lønn så ble det fort en umulig oppgave for meg og min familie. Men ved en tilfeldighet kom jeg over denne annonsen:
Lær grafisk design på bare tre måneder!
Det var hovedbudskapet fra Shillington College som har skoler i Australia, USA og England. Dette måtte sjekkes nærmere, men så mye erfaringer og info var det ikke å finne på nettet. Jeg måtte over til England og se selv for å virkelig bli overbevist. Men på veien var det mange ting som måtte tas med i betraktningen, der det viktigste handlet om økonomi. Kurset kostet ca 60.000 norske kroner i Manchester og New York, og rundt 100.000 kroner i London. Sistnevnte var derfor ikke aktuelt. I tillegg kom reise, opphold, forsikring, skolemateriell. Første budsjett havnet på cirka 100.000 kroner.
Til slutt havnet budsjettet på cirka 140.000 kroner, som det faktiske regnskapet også viste.
Å kunne studere grafisk design i New York ville jo vært en drøm som gikk i oppfullelse, men det er ikke særlig praktisk med to små barn. Australia ble ikke vurdert på grunn av avstand, og dermed sto England igjen. Med to valg: London og Manchester.
Manchester skilte seg ut ganske tidlig av tre grunner: Tilgjengelighet, økonomi og familievennlighet. Bare kurset kostet cirka 40.000 kroner mer i London…
Det var egentlig bare ett stort problem med Manchester: Å finne bolig stor nok for en hel familie for bare 3-4 måneder var ikke enkelt. 99% av de som leier ut i England vil leie ut for minimum seks måneder, og det ville gjøre det hele dyrere. Eller vi kunne finne den ene prosenten som ville leie ut for 3-4 måneder. På mirakuløst vis, via annonser i lokalaviser i Manchester, via, via, via, kom vi i kontakt med et ektepar som ville leie ut huset sitt. Det viste seg at de bodde i Stavanger for tiden. Det ble litt dyrere enn vi først hadde tenkt, men vi klarte å finne penger til dette også.
Så dermed var eventyret i gang. Neste innlegg vil handle om hva jeg lærte og hvorfor jeg mener det er så viktig med visuell kompetanse i dagens mediehverdag.
Comments (0)